Net als overal heeft de regio Utrecht ook veel nieuwe energie nodig. Nú en zeker ook in de nabije toekomst. Het gebruik van energie neemt alleen maar toe en de fossiele brandstof moet afgebouwd. Dit vraagt om gebruik van alternatieve energiebronnen zoals zonnepanelen, aardwarmte en/of windmolens. De gemeenteraad van Utrecht heeft de polder Rijnenburg aangewezen als ‘energielandschap’. In de periode dat daar nog niet gebouwd gaat worden, wordt er gekeken naar inrichting van dit gebied om energie op te wekken. Dat kan door het plaatsen van zonnepanelen en windmolens.

Omdat Nieuwegein aan dit gebied grenst, is door de gemeente Utrecht ook aan de raad van Nieuwegein gevraagd om te laten weten wat Nieuwegein van de plannen vindt. De fractie van GroenLinks buigt zich momenteel over een in te nemen standpunt over de verschillende scenario’s die door Utrecht zijn ontwikkeld. Voor GroenLinks Nieuwegein is het niet de vraag óf we flink moeten investeren in nieuwe energie, maar is het de vraag onder welke voorwaarden dat moet.

In de raadsvergadering van woensdag 29 mei zal de raad zich uitspreken over het ‘energielandschap Rijnenburg’.