Uitgelicht

GroenLinks roept College op om bewoners en bezoekers van Galecopperzoom goed te informeren over tijdelijkheid

GroenLinks heeft samen met CDA, Lokale Vernieuwing en de PvdA in een amendement gepleit voor het regelmatig informeren van de bewoners en bezoekers van projecten als de Galecopperzoom dat het om tijdelijke activiteiten gaat. Juist het goed informeren van de mensen in Nieuwegein is voor die partijen van belang. Goed informeren doe je niet door eenmalig, of zoals hier aan het begin veel, te communiceren. Goed informeren doe je door de hele looptijd helder te zijn. En dus roepen deze partijen het college op om een kalender te maken tot 2030 waarin op gezette tijden de bewoners en bezoekers meegenomen worden in de tijdelijkheid van deze projecten.

Het amendement is met 16 stemmen aangenomen en zal dus worden uitgevoerd.

De Galecopperzoom ligt aan de rand van Galecop en wordt na 2030 als A12 lokatie verder ontwikkeld met huizen en kantoren. Tot die tijd mogen bewoners en ondernemers daar tijdelijke activiteiten ontwikkelen. Er zit nu een paardenopvang en een golfbaan, er staan zonnepanelen en er is een horeca-gelegenheid.

De rekenkamer heeft het project om te komen tot de tijdelijke invulling onderzocht en waardeert de gevolgde aanpak. Ze trekken heldere lessen voor vergelijkbare projecten waarin de gemeente graag samen op wil trekken met de bewoners. Die lessen komen goed van pas bij het maken van de nieuwe omgevingsvisie.