“De situatie van Nieuwegeinse jongeren moet verbeteren” zegt Mladen Acinger; woordvoerder Jeugd van GroenLinks Nieuwegein. “Nieuwegein doet het niet goed als je kijkt naar risicofactoren die gezond en veilig opgroeien in de weg staan. Dan moet je bijvoorbeeld denken aan: het opgroeien met weinig geld, psychologische of psychiatrische problemen, conflicten in het gezin, achterstand bij schoolprestaties en een ongezonde leefstijl. In Nieuwegein hebben meer jongeren hier last van dan in andere gemeenten om ons heen. Om de uitgangspositie van jeugd te verbeteren is een structureel en samenhangend jeugdbeleid echt nodig.”

In de raadsvergadering van 17 december is het Beleidskader Jeugd 2018-2022 behandeld.

De uitgangspunten van het Beleidskader Jeugd zijn goed. Wat GroenLinks mist is de verbinding tussen het beleid voor jeugd die zorg nodig heeft en het beleid waarin we kunnen voorkomen dat jeugd zorg nodig heeft. Mladen Acinger: “Nieuwegein heeft voor komende jaren een beleid nodig waarin de jeugd een centrale plek krijgt in alle gemeentelijke programma's waarin het opgroeien in Nieuwegein een rol van betekenis heeft. Dat is breder dan het organiseren van goede jeugdhulp. Dat is ook de jeugd centraal bij, bijvoorbeeld, het inrichten van buurten, wanneer we over het cultuuraanbod praten en wanneer veiligheid op de agenda staat. GroenLinks heeft hiervoor, samen met andere partijen, een amendement "Alle beleid is jeugdbeleid" ingediend. Het amendement is in de raad unaniem aangenomen.

GroenLinks maakte zich in de raadsvergadering ook sterk voor een goede zorg voor de uit huis geplaatste kinderen. Met de motie "Jeugd onder de pannen" draagt GroenLinks het college op om er voor te zorgen dat er voor deze zeer kwetsbare groep kinderen altijd voldoende hulp met verblijf beschikbaar is. Alleen GroenLinks en SP hebben voor deze motie gestemd.