GroenLinks is blij dat er een gedegen rapport ligt met aanbevelingen hoe de toegang tot goede zorg via Geynwijs verbeterd kan worden.  Ervaringen van inwoners van Nieuwegein, van mensen die een beroep doen op Geynwijs, van medewerkers van Geynwijs en van andere zorgverleners, vormen de basis van het rapport. De website en de sociale kaart moeten gemakkelijker bereikbaar worden met betere informatie, de bereikbaarheid van Geynwijs moet beter en de toewijzing van de juiste zorg voor mensen die het nodig hebben kan sneller.  

We hebben tijdens de algemene beschouwingen in 2015 aangedrongen op een gedegen evaluatie van het eerste jaar van de veranderingen in het sociale domein waar de gemeente vanaf 1 januari 2015 verantwoordelijk voor is. Als eerste stap in deze brede evaluatie is de evaluatie van Geynwijs uitgevoerd. Om de zorg voor inwoners van Nieuwegein goed te organiseren is Geynwijs ingesteld en zijn er de Geynwijspunten verspreid door de stad. De Geynwijsteams hebben bijzonder hard gewerkt om alle vragen te beantwoorden van inwoners die een beroep op hen deden, en om er voor te zorgen dat de juiste zorg bij mensen komt. De afgelopen maanden is er door een extern bureau onderzoek gedaan onder inwoners van Nieuwegein, de mensen die een beroep doen op Geynwijs, de medewerkers van Geynwijs en andere zorgorganisaties. 

Op ons voorstel hebben, naast GroenLinks, een aantal andere partijen actief deelgenomen in de begeleidingscommissie van dit onderzoek / evaluatie. 

Centraal in het onderzoek stonden de vragen: wat zijn de effecten van de veranderingen in de zorgvoorziening (sinds 1/1/15) voor de inwoners van Nieuwegein; hebben zij net zoveel zorg ontvangen en is de kwaliteit hetzelfde gebleven danwel achteruit gegaan of verbeterd? Hoe is de samenwerking met andere organisatie en bijvoorbeeld huisartsen? Hoe functioneert de organisatie ervan (Geynwijs)? En hoe verloopt de transformatie in zijn geheel? 

Hoewel veel mensen tevreden zijn met de manier waarop ze hulp hebben ontvangen, bevestigen de uitkomsten van het onderzoek ook een aantal zorgpunten die door GroenLinks zijn aangekaart, onder andere de bereikbaarheid van Geynwijs en de sociale kaart. Medewerkers van Geynwijs zijn overbelast en met name de complexe vragen die zij krijgen, lijken niet altijd goed te worden opgevolgd. Dit heeft nadelige gevolgen voor de kwaliteit van de zorg die geleverd wordt. 

Wij vinden het belangrijk dat er stevig geïnvesteerd wordt in de mensen van Geynwijs, maar ook in de website en de sociale kaart, in de informatievoorziening voor mensen die geen toegang hebben tot internet en in de vormgeving van de organisatie.  GroenLinks vindt het daarbij ook van belang dat wordt vastgehouden aan het motto van Geynwijs  ‘één gezin, één plan, één regisseur’, dat Geynwijs laagdrempelig blijft en er maatwerk wordt geboden. Een betere samenwerking met andere, bij een gezin betrokken, organisaties is hiervoor noodzakelijk.