Tijdens de gemeenteraadvergadering van 1 april heeft GroenLinks zich expliciet uitgesproken voor een veiliger, schoner en stillere Plettenburgerbaan voor de omwonenden. Want al langer spreken deze bewoners de politiek aan en vragen aandacht voor hun leefomgeving. Snelheden moeten passen wij de omgeving en juist rond de Plettenburgerbaan is de leefomgeving recent ingrijpend veranderd: Bedrijven hebben plaatsgemaakt voor woningen en daarmee wonen Nieuwegeiners nu pal aan de Plettenburgerbaan: Fractievoorzitter Feenstra: “Er bereikten ons verschillende signalen van bewoners dat de limiet van 70 km/u niet langer passend is. Geluidsoverlast en luchtverontreiniging werden genoemd. En daar kunnen we wat aan doen. En wel door de weg te benoemen zoals die nu feitelijk is: dit deel van Plettenburg is een woonwijk geworden. En bij wijkwegen of wijkontsluitingswegen past de maximumsnelheid van 50 km per uur.”

GroenLinks hamert al langer op het belang van een gezonde leefomgeving waar Nieuwegeiners veilig en gezond kunnen wonen en recreëren. Daar past volgens hen dan ook een kritische blik op de snelheid van het gemotoriseerd verkeer bij. Daarom heeft GroenLinks samen met Groep Stekelenburg en de SP het college opgeroepen om vanwege de veiligheid en gezondheid van onze stadsgenoten, op deze plek te kiezen voor een snelheidslimiet van 50 kilometer per uur.

Helaas heeft deze motie geen meerderheid gekregen. Feenstra: “Bijzonder spijtig voor de bewoners die nu nog langer in de stank en met geluidsoverlast zitten. Deze motie is verworpen maar ons standpunt in deze is ongewijzigd en wij zullen dit blijven aankaarten.”