GroenLinks Nieuwegein vindt transparantie en zichtbaarheid van bestuur erg belangrijk. De inwoners van Nieuwegein moeten mee kunnen kijken met wat er gebeurt in de politiek van Nieuwegein. Daarom heeft ook GroenLinks in juni 2018 ingestemd met het raadsbesluit om de gemeenteraadsvergaderingen online uit te zenden middels livestreaming. GroenLinks was en is kritisch op de kosten die dat met zich meebrengt. De geschatte kosten in juni waren tussen de €50.000,- en € 100.000,-. Een fors bedrag. Dus hebben we er toen al op aangedrongen om goedkopere opties te onderzoeken. Er ligt nu een adviesrapport waaruit naar voren komt dat de kosten voor livestreaming wel 4 keer hoger uitkomen dan de eerste raming. Die prijs voor de invoering van livestreaming vindt GroenLinks te hoog.

Voordat de gemeenteraad een nieuw besluit kan nemen wil GroenLinks eerst antwoord op de volgende vragen: Waarom zijn de kosten zo hoog? Valt er iets te schrappen, zijn er goedkopere alternatieven? Hoeveel is livestreaming ons waard? We gaan met de raad in gesprek over welke eisen er gesteld worden aan livestreaming en tot welke prijs livestreaming ingevoerd kan worden. Donderdag 7 februari worden de scenario's voor livestreaming in de commissie behandeld. Het definitieve besluit valt binnenkort in een raadsvergadering.

Bekijk hier de rapportage van RTV Utrecht over livestreaming in de regio: Nieuwegein zit in de maag met streamen raadsvergaderingen: "Niet tegen elke prijs"