Nog steeds geen antwoord van het college op vragen van GroenLinks over de ijsbaan.

Het college van D66, VVD en Partij van de Arbeid gesteund door de ASP hebben er drie jaar geleden voor gezorgd dat een nog goed gemeentehuis werd afgebroken en verplaatst naar een industrieterrein omdat op deze plek een warenhuis zou komen.

Drie jaar later hebben we daar nog steeds geen warenhuis en ligt de plek er verloren en koud bij. Eerst was het een diepe put vol water. Toen er lelijke foto's in de kranten verschenen, is men voor vele tienduizenden guldens (alhoewel we het juiste bedrag nooit vernomen hebben; naar schatting, zeg fl. 50.000; ofwel € 22.700) de kuil dicht gaan gooien en heeft men de grond ingezaaid. Er zou een prachtig grasveld van gemaakt worden en in het voorjaar zouden er dan bloemetjes gaan bloeien. Na enige weken bleek dat de grond was ingeklonken, dus: nog maar voor duizenden guldens aarde eroverheen en graszaad en bloemenzaad.

Dat was ongeveer aan het eind van de herfst. De partijen begonnen met de voorbereidingen voor de verkiezingen die een maand of vier later zouden worden gehouden. Dat lelijke gat lag er nog steeds. Het was een pijnlijke, zeer pijnlijke herinnering aan het bestuurlijk onvermogen van D66, VVD en Partij van de Arbeid. 's Nachts werden ze badend in het zweet wakker met het hoongelach van de kiezer in hun oren.
Het schijnt dat Bert Lubbinge het heeft bedacht. Maar even voor kerst stond in de kranten: "Gemeentebestuur geeft bevolking een cadeautje." Het bleek een ijsbaantje te zijn. Dat moest blijven liggen tot de voorjaarsvakantie. De omwonenden werd niets gevraagd, evenals trouwens de gemeenteraad die in dit soort gevallen voor het geld hoort te zorgen. Het werd een groot fiasco. Alleen als er gratis kaartjes werden gegeven, wilde men nog wel een baantje trekken. Al ging dat ook niet van harte. We weten nog steeds niet wat dit verkiezingsstuntje ons heeft gekost. Het is onbeschaamd dat PvdA, D66 en VVD durven te spreken over een cadeautje aan de bevolking. Betalen de raadsleden van deze partijen het uit eigen zak? Als dat zo was hadden we het wel gehoord. Nee, zij hebben onnoemlijk veel geld uitgegeven waar geen dekking voor is.

Het is onvoorstelbaar dat deze partijen zo durven om te gaan met onze centen. Dit vraagt erom om gestraft worden. Mocht de gemeenteraad nog een voorstel krijgen voor dit bedrag, wat naar schatting enkele tonnen zal zijn, dan betalen, wat GroenLinks betreft, deze collegeleden dit maar uit hun eigen zak. Ze hebben geld uitgegeven waar de gemeenteraad geen toestemming voor heeft gegeven en waar geen dekking voor is. Ik ben benieuwd hoe zij dit zullen wegwerken. Er schijnt nu een enorm tactisch gepingel plaats te hebben op het gemeentehuis, om een sluitend antwoord te verzinnen op de vragen van GroenLinks.

Het is meer dan een maand geleden dat we de vragen hebben gesteld. Wij hebben zo'n vermoeden dat de antwoorden pas na de gemeenteraadsverkiezingen zullen worden gegeven,

U, de lezer, kunt uw antwoord al eerder geven. Namelijk op 6 maart.

Corrie van Rooijen
lijstrekker GroenLinks