We stellen het langzaam verkeer – voetganger en fiets – centraal, de fiets krijgt voorrang, we willen langzaam verkeer zoveel mogelijk bevorderen en zorgen dat het ook veilig is. Vanuit dat vertrekpunt wordt bepaald welke ruimte er is voor autoverkeer in de stad. Ook zet GroenLinks maximaal in op het openbaar vervoer dat voor iedereen toegankelijk, dichtbij en betaalbaar is, waarbij de bus in Nieuwegein overgaat op volledig elektrisch vervoer. Vanwege de inrichting als autostad is parkeren een belangrijke pijler van het mobiliteitsbeleid in onze stad. GroenLinks wil parkeren in de straat terugdringen. De straat is ook eigendom van spelende kinderen en biedt ruimte om een kopje koffie te drinken met de buren voor je huis in het groen.

Kortom:

  • Het uitgangspunt bij mobiliteit binnen Nieuwegein is de kwetsbaarste verkeersdeelnemer: de voetganger en de fietser staan op één. Waar nodig wordt de infrastructuur aangepast om de mobiliteit en veiligheid van fietsers en voetgangers te verbeteren.
  • Daar waar de auto en fietser gebruik maken van dezelfde ruimte, is de auto te gast en geeft deze voorrang aan de fiets. We willen dat fietsers op fietspaden die kruisen met wijkwegen voorrang krijgen, te beginnen bij het Fietsnet Nieuwegeinroutes.
  • De gemeente zet zich in voor een goed ov-netwerk in de stad. Het stadscentrum moet vanuit alle wijken gemakkelijk met het ov bereikbaar zijn. Daarbij stimuleren wij het experimenteren met nieuwe vormen van ov, zoals het op afroep beschikbaar zijn van kleinere elektrische busjes.
  • Omwille van de veiligheid en de leefbaarheid wordt de maximumsnelheid verlaagd: 50 km op de H-structuur (de hoofdwegen) en op wijkwegen 30 kilometer per uur. De wegen worden hier ook op ingericht. Vrachtverkeer wordt zoveel als mogelijk uit de stad geweerd.
  • Fietsverbindingen vanuit de buurten en wijken zijn goed verbonden met bestaande en nieuwe snelfietsroutes en het openbaar vervoer. De snelste route naar Utrecht, Houten en IJsselstein is met de fiets, naast de bus of tram. Daarom zetten wij in op het verbeteren van de routes van Fietsnet Nieuwegein. Op Nieuwegeins grondgebied wordt het fietspad verbreed en beter verlicht.
  • Voor minder-validen blijft het mogelijk dicht bij winkels en voorzieningen te parkeren. Het aantal parkeerplaatsen voor minder-validen dichtbij voorzieningen wordt uitgebreid; hiervoor worden bestaande parkeerplaatsen aangepast.
  • Parkeren voor de deur is niet langer de norm en de bestaande parkeergelegenheid maken we klimaatadaptief. Bijvoorbeeld door waterdoorlaatbare verharding.
  • Bewaakt stallen van de fiets blijft gratis en de fietsparkeervoorzieningen bij de bus- en tramhalte Cityplaza worden verbeterd.
  • Alle kantoor- en bedrijfsgebouwen die getransformeerd worden tot woningen krijgen overdekte afgesloten fietsstallingen met mogelijkheid tot elektrisch laden.
  • Het concept deelauto wordt verder uitgerold in Nieuwegein. Hier komt meer bekendheid voor en de elektrische deelauto wordt gefaciliteerd.