Vrijdagmiddag 12 december hebben een kleine twintig vertegenwoordigers van alle GroenLinks-afdelingen op de route Breda-Almere een manifest voor een directe spoorverbinding tussen Almere, Utrecht en Breda overhandigd aan burgemeester Annemarie Jorritsma van Almere. Op het stadhuis ontving zij het manifest uit handen van Breda’s raadslid Selcuk Akinci, die daar nu nog een treinreis van twee uur en een kwartier voor over moest hebben. De gewenste spoorlijn vormt de missing link in het spoorwegnetwerk. Zo is de A27 de enige doorgaande snelweg zonder alternatief met de trein.

”We zitten midden in de discussie omtrent de bereikbaarheid van Almere in verband met de aanko-mende schaalsprong, dus dit is erg belangrijk," beaamde Jorritsma. Zij doet daarmee met GroenLinks een verzoek aan minister Eurlings het traject op te nemen in zijn plannen om de bereikbaarheid te verbeteren. GroenLinks verwijt de minister dat oplossingen voor een betere bereikbaarheid alleen worden gezocht in nieuwe wegen en meer asfalt. Onderzoek naar de spoorlijn wijst uit dat per dag mogelijk 90.000 reizigers gebruik zouden maken van het traject tussen Utrecht en Breda. Voor het noordelijke deel ligt dat aantal als Almere is toegetreden tot de grote steden zo mogelijk nog hoger.
Voor Nieuwegein is deze spoorlijn van groot belang. Met een station in Vianen komt nu eindelijk ook een OV-verbinding naar het zuiden in zicht. GroenLinks is daarom ook hoogst verbaasd dat het BRU onlangs het doortrekken van de sneltram naar Vianen lijkt te hebben afgeblazen. …
Ook voor Houten is deze spoorlijn van groot belang. Met een station in Houten-West kan Houten zijn naam als OV-fietsstad behouden, tevens ontstaat er met een station zo dicht langs de snelweg ruimte voor een regionaal transferium. …

Nieuw te creëren stations:

  • station Huizen, nabij de carpoolplaats, op fietsafstand van de nieuwbouwwijken, 7 bussen aanwezig, alles binnen 5 km, mogelijk Transferium
  • station Laren-Eemnes, precies tussen de twee kernen in, alles binnen 3 km
    voor beide stations geldt: Blaricum op 2-3 km
  • station Hilversum-Oost, overstapstation op de lijn Amsterdam, Amersfoort [afdeling Hilversum is huiverig voor een spoorlijn door het bos], mogelijk Intercitystation.
  • station Houten-west, icm transferium, derde station in Houten, 2 bedrijventerreinen nu ook bereikbaar per trein
  • station Vianen, aangesloten op sneltram Nieuwegein, ontsluit bedrijventerreinen Houten, IC-station
  • nieuw intercitystation Gorinchem A27, kruispunt met lijn Dordrecht-Tiel
  • station Raamsdonksveer, alles binnen 4 km
  • station Oosterhout, icm tramverbinding naar Breda, IC-station
  • station Breda-Oost, Teteringen en Breda-Oost binnen 4 km

Meer informatie over dit bericht
Corrie van Rooijen
T 030 6032466
E c.v.rooijen@casema.nl